Art, Caribbean, KAdE, Kunsthal in Amersfoort

May 30, 2012

Hew Locke

Hew Locke
British Guyana, 1959

Those buzz words 'Multiculturalism', and 'Postcolonialism', I'm tired of them

Hew Locke gebruikt in zijn werk verschillende media: schilderkunst, tekeningen, fotografie, textiel, sculptuur, gevonden voorwerpen, collage.

Locke doet zijn verhaal graag zoals ook het verleden dat deed, waarbij hij refereert aan middeleeuwse fresco’s van het Laatste Oordeel en andere conflicten, wandtapijten uit de renaissance en Egyptische grafschilderingen. Maar ook aan historische architectuur met invloeden uit de Barok, Rajput, Islam en Cariben tot aan de Victoriaanse kermis.

Zowel de beeldspraak van Locke als zijn concept voor het werk zijn geïnspireerd op een gevarieerd en zorgvuldig geselecteerd onderzoeksthema. ‘Macht’ is zo’n thema en in zijn onderzoek naar de manier waarop macht in beeldtaal wordt weergegeven brengt Locke bij portretten van machthebbende personen als de Royal Family, wapenschilden, trofeeën, mannelijkheid, wapentuig en -kostuums. De installatie Shields is een uitvloeisel van deze ideeën.

This ...(is) essentially about Power – who had it, who has it and who desires it.

Verwerkten in de jaren ’80 kunstenaars hun kritische boodschap in kunst met het doel te confronteren, tegenwoordig geeft Locke, net als veel andere (zwarte) kunstenaars zijn boodschap weer met een humoristische, satirische, ondertoon. Wat hem eerder een culturele insider dan outsider maakt.

I want people to pause to look at historical things. But it's a carnivalesque object as well, I'm mixing all these ideas.

Shields, 2005/2006 Plastic, schroeven, lijm, triplex, textiel, metaal, 150 x 100 x 13 cm, 140 x 140 x 13 cm, 90 x 60 x 13 cm, 90 x 60 x 13 cm, 100 x 60 x13 cm, 120 x 60 x 13 cm, 120x 100 x 13 cm, 90 x 120 x 13 cm, 130 x 120 x 13 cm (9 werken)